Orthopedie

Mocht uw paard kreupel of onregelmatig zijn, dan is het belangrijk om door middel van een grondig onderzoek de oorzaak van de kreupelheid te achterhalen. Pas als de oorzaak bekend is kan een effectieve behandeling worden ingezet.

De kliniek beschikt over een verharde monsterbaan en omheinde harde en zachte volte om op een veilige manier het kreupelheidsonderzoek uit te voeren. Nadat bekend is aan welk been het paard kreupel is kan door middel van lokale anesthesie achterhaald worden in welke regio van dit been het probleem zit.

Voor verdere diagnostiek beschikt de paardenkliniek over moderne apparatuur die nodig is om een grondig kreupelheidsonderzoek uit te voeren. Zoals een digitaal röntgenapparaat en een echografisch apparaat. Met een röntgenapparaat kunnen de botten in beeld gebracht worden en met de echo de weke delen, zoals pezen en banden van het gewricht.

ACP

Wij hebben de mogelijkheid om een peesletsel te behandelen met ACP. ACP staat voor Autoloog Geconditioneerd Plasma. Dit wordt verkregen uit het bloed van het paard zelf. In ACP zitten groeifactoren die een positieve werking op de heling van blessures aan pezen en banden hebben. Daarnaast kan het ook worden ingezet bij slecht helende wonden. Door gebruik van ACP zal een (pees)blessure sneller helen en zal het nieuwe weefsel van een hogere kwaliteit zijn dan wanneer er geen gebruik is gemaakt van ACP. De kans op een nieuwe blessure op dezelfde plek zal dan ook afnemen. In de humane geneeskunde wordt deze behandeling al jaren met succes toegepast voor de behandeling van pees- en bandletsels. ACP wordt onder echogeleiding ingespoten.

Meer weten neem contact op

Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie is een moderne therapie die bij mensen en paarden zijn nut heeft bewezen bij m.n. pees- en spierblessures.

Hoe werkt het?

Shockwaves zijn drukgolven met hoge energie die weefsels(m.n. pezen/spieren) als het ware in elkaar drukken en uit elkaar trekken. Hierdoor wordt de doorbloeding gestimuleerd, worden de cellen geactiveerd en verklevingen tussen peesweefsels voorkomen waardoor de spier/peesblessure sneller en beter geneest.

Wanneer shockwave therapie?

• Bij pees- en spierblessures
Hals- en rugpijn (stijve spieren hals en rug)
Sportpaardenbegeleiding (prestaties optimaliseren)
Wondgenezing

Mesotherapie

Mesotherapie is een behandelmethode die vaak met succes wordt toegepast om pijn in de rug te bestrijden. Deze methode wordt al sinds 1952 in de humane geneeskunde gebruikt en sinds 2002 wordt het ook veterinair toegepast.

Bij mesotherapie wordt er met behulp van hele dunne naaldjes een kleine hoeveelheid medicatie in de mesoderm (middelste gedeelte van de huid) gebracht. Hiermee worden de zenuwen die pijn doorgeven tijdelijk verdoofd, waardoor de spieren kunnen ontspannen. Wanneer dit wordt gecombineerd met fysiotherapie en de juiste beweging kan de vicieuze cirkel van de pijnlijke spieren worden doorbroken. Vaak kan de training van het paard dan weer snel hervat worden.

Over het algemeen zijn 1 á 2 behandelingen voldoende om verbetering te zien. Het effect van de behandeling kan 7-10 dagen na de behandeling waargenomen worden. Uiteraard is het effect van de behandeling afhankelijk van de oorzaak van de pijn en de duur dat het probleem al bestaat. Daarnaast heeft de conditie van het paard ook effect op de behandeling.

Orthopedische hoefsmid Olivier Smink

Bij verschillende orthopedische problemen kan aangepast, orthopedisch beslag deel uitmaken van de behandeling en het paard veel verlichting bieden. Voorbeelden hiervan zijn peesproblemen, arthrose en hoefbevangenheid. Wij werken samen met hoefsmid Olivier Smink, een hoefsmid met jarenlange ervaring met het aanbrengen van orthopedisch beslag. Het is mogelijk om een afspraak met Olivier te maken op onze kliniek. Hiervoor kunt u contact met ons opnemen.

Paardenkliniek De Zuideres
Zuideresweg 2A